Google My Business

Google My Business är ett av de snabbaste sätten att skapa organisk synlighet. My Business funkar för att skapa synlighet på ett eget varumärke – och tar verkligen mycket plats i sökresultatet när all information finns på plats i kontot.

Tjänstetyp

Organiskt

Främsta egenskap

Trafik från kartor och sökresultat

Deliverable

Konto med bra platsinformation

Google My Business är Googles tjänst för listningar av företag, verksamheter och butiker som finns på en fysisk plats. Det är en tjänst som sedan integreras både i Googles sökresultat och i Google maps för att skapa varierade och relevanta sökresultat.

Eftersom det är gratis att publicera info på Google My Business är det något alla företag som finns på en fysisk plats bör göra.

My Business funkar också utmärkt för att få synlighet som inte är relaterad till varumärket, både på Google Maps och i vanliga sökresultatet där Google ofta visar lokala sökresultat som då hämtas från Google My Business.

Finns inte ett företag, kontor eller en butik listade kommer det inte synas vid den typen av sökningar.

Lägga till plats

Om företaget inte finns på Google My Business är det första steget att lägga till det. När man lagt till och verifierat platsen går den att uppdatera med all information som är relevant i My Business så som:

  • Bilder
  • Öppettider
  • Kontaktinformation
  • Länk till webbplats
  • Meddelande
  • Svar på frågor

Göra anspråk på plats

Även om ett företag inte lagt upp sin info själv är sannolikheten stor att den crawlats på annat sätt av Google och ändå publicerats på Google My Business. Det innebär till exempel att kunder kan sätta betyg och skriva recensioner men utan att dessa går att svara på.

För att kunna svara på kommentarer, men också uppdatera information, öppettider etc. behöver man claima platsen och verifiera ägandeskap. Därefter kan man uppdatera den med all relevant information.

Fylla med information

De senaste åren har mängden information det går att fylla ett Google My Business-konto med udvidgats väldigt mycket. Den mest relevanta informationen som alltid bör vara på plats är Företagsamn, Adress, Logga, Några bilder, öppettider om det finns sådana, telefonnummer och länk till webbplats. Utöver det är det mycket bra att se till att svara på recensioner som kommer in – så att det finns en tydlig närvaro där.

Utöver de basfunktionerna finns även möjlighet att jobba med uppdateringar av nyheter – ungefär som ett flöde på Facebook. Det finns även möjlighet att lägga till produkter med pris och direktlänk till produktsida. Om det finns mycket sökningar på ett varumärke är detta ett utmärkt ställe att styra besökare – som till skillnad från Google Ads inte kostar en krona att använda.

Många platser

Det är absolut mest kraftfullt att använda Google my business när verksamheten finns på många platser. Att synas på lokala sökningar på alla ställen man är verksam brukar ge en stor mängd trafik till webbplats och potentiella kunder.

Det är dock också lite mer komplicerat att få det att gå smidigt med att verifiera och uppdatera alla platser. Det tar lite tid och struktur men resultatet är definitivt värt det.

Vi hjälper dig!

Behöver du hjälp med en strategi för Google My Business eller att konkret sätta upp, göra anspråk på, verifiera eller uppdatera platser.

Leit har stor erfarenhet av denna typ av projekt och kan hjälpa dig att få till en så bra uppsättning som möjligt som kan driva trafik till din webbplats löpande och vara en del av ditt ansikte utåt vid varumärkessökningar.

Kontakta oss