Personas

Vad är en Persona?

En Persona är en fiktiv person som representerar en målgrupp eller en del av en målgrupp. Det är alltså inte en riktig person utan en påhittad person som byggs upp med hjälp av information och data. En persona ska dock inte bli generell utan ska byggas upp till en person med intressen och specifika detaljer.

Hur tar man fram en persona?

Eftersom personan ska representera din målgrupp så ska du utgå ifrån vilka din målgrupp är idag. Här är det bra att använda sig av data från exempelvis Google Analytics, kontakta de i företaget som arbetar med kundservice och faktiskt har kontakt med kunderna samt använda sig av kundundersökningar om det finns några sådana.

Genom att börja samla ihop information om kunderna kan det visa sig att de skiljer sig åt och att det därav är en bra idé att ta fram flera olika personas som får representera olika delar av målgruppen. Tänk på att även fundera över om det är någon målgrupp som saknas men som du vill nå ut till i framtiden. I så fall är det en god idé att en persona även får representera denna målgrupp. 

När du fått en bild av vilka dessa olika personer kan vara ska du sen gå ner på djupet och skapa denna person med detaljerad information. Personan ska vara så detaljerad att ni kan prata om den som en faktisk person. Ta gärna fram några bilder på hur dessa personer kan tänkas se ut så att du verkligen kan se dem framför dig.

Varför ska man använda sig av personas?

Om du inte vet vem du vill nå ut till är det enkelt att det blir fel. Genom att skapa personas får du en bra bild av vem din målgrupp är och det kanske inte alltid är den du trodde. Genom att gå igenom den data och information du har tillgång till kan du få perspektiv över vilka som faktiskt är dina kunder. 

Genom att använda sig av personas kan du se till att du når ut alla olika målgrupper och ni får en tydligare bild internt vilka ni ska nå ut till. När ni vet vilka ni vill nå är det enklare att veta genom vilka kanaler ni kan nå dem och vilken tonalitet ni ska använda. 

Personas gör det även enklare att bygga upp genomtänkta kundresor för de olika målgrupperna. Säljer du B2B och B2C kan målgrupperna skilja sig från chefer på företag till de olika faktiska slutkunderna.

Exempel på personas

Vissa av era kunder kanske är så intresserade av era produkter eller tjänster att de till och med är ett litet community och verkligen pratar om er och rekommenderar er. Medan andra kanske mer köper för att de faktiskt har ett akut behov.

Låt säga att du säljer mönstrade herrskjortor. Du tänker att du säljer trendiga skjortor till killar i 25 årsåldern men när du börjar kika på din data så ser du att det är många som beställer som är i 40 års åldern. Det visar sig även att det är en oväntad mängd kvinnor som handlar då de köper trendiga skjortor till sina män. 

Om vi avgränsar oss här så har du din ursprungliga målgrupp som är killar i 25 års åldern, det är män i 40 årsåldern och kvinnor i 40 årsåldern som har en respektive. Där har du tre olika grupper att börja bygga personas utifrån.

Fredrik 26 år

Fredrik är 26 år gammal och bor i Centrala Stockholm, han är singel då han hittills aldrig riktigt haft något seriöst förhållande och umgås främst med sina kompisar. Fredrik hänger med i de senaste trenderna och ser alltid till att vara välklädd när han går ut med kompisarna på helgerna.

När han inte är på sitt jobb som säljare spenderar han gärna tid framför datorn och tittar på vloggar på Youtube. Han spara till att i framtiden kunna köpa en bostadsrätt men då han inte gillar att laga mat är han medveten om att han lägger onödigt mycket pengar på hämtmat.  Han är ganska nöjd med sin tillvaro men drömmer sig ofta bort på Instagram där han får mycket inspiration för kläder och framtida resor. 

Han gillar att köpa stilrena kläder med detaljer som gör att han sticker ut och blandar gärna dyrare plagg från Samsoe Samsoe och Filippa K till billigare plagg från HM. Detta gör att han lägger tid på att hitta de perfekta plaggen genom att leta efter specifika detaljer, färger och modeller.

Fredrik går att nå via annonser på Instagram och Youtube. Då han endast är 26 år gammal och han inte kan spendera hur mycket pengar som helst på kläder är sannolikheten stor att han går in och kikar några gånger innan han faktiskt väljer att köpa en skjorta.

Per 43 år

Per är 43 år gammal och bor tillsammans med din fru Malin och deras två barn Sofia 11 år och Elvira 9 år. Per jobbar som inköpschef på  ett företag som producerar bildelar och samtidigt som han försöker att balansera arbete och familj vill han gärna få in några timmar på gymmet. De bor i en trävilla lite utanför Stockholm och tack vare att de huset var nybyggt när de köpte det så är det än så länge inte så mycket som behöver att fixas med huset.

Per gillar att se välvårdad ut och men det är inte ofta han hinner gå på stan utan handlar ofta på nätet på kvällarna om han sitter och scrollar i mobilen. Han använder skjortor både till vardags i jobbet och på helgerna när de har vänner över på middag eller när han och Malin har dejt night och lämnar bort barnen till hans föräldrar. 

Osv.

Per har inte mycket tid över så när han behöver något nytt klickar han hem det snabbt. Här gäller det att ha en smidig kundresa så inte något annat hinner att komma emellan.

Sandra 45 år

Sandra är 45 år gammal och är sambo med Henrik sen 7 år tillbaka. De har inga gemensamma barn men Sandra har med sig två barn från sitt tidigare förhållande. 

Eftersom barnen nu är lite större kan de hitta på mycket roliga friluftsaktiviteter på helgerna när de inte behöver skjutsa barnen till sina egna fritidsaktiviteter. 

Sandra tycker om att skämma bort både sina barn och Henrik med lite kläder ibland och tycker att det är väldigt roligt att bli inspirerad både på Instagram och Facebook. Dock är Henrik mer tacksam för de kläder hon beställer medan barnen börjar bli allt mer kräsna med vad de vill ha på sig. 

Sandra har ett bra jobb som ekonom på ett elektronikföretag där de brukar ha träningspass på luncherna. Hon tycker om att ta hand om sig själv och njuter av sitt trygga liv med Henrik och barnen.

Sandra behöver givetvis inte handla åt Henrik så det är oftast spontana inköp när hon hittar något som faller henne i smaken och som hon tror att Henrik kommer att tycka om.

Personas har olika köpresor och det finns olika sätt att nå dem på.

Som du ser har bara dessa personas olika köpbeteenden och det kommer finnas olika sätt att nå dessa personer samt olika sätt att behålla dem som lojala kunder. Det är viktigt att tänka på vilka kanalval du gör och vilken typ av innehåll du vill publicera för att attrahera de olika målgrupperna. 

Internt kan ni även använda av er av personas när ni tar fram olika kampanjer. Vilken typ av annons hade Fredrik fastnat för? Kanske passar Instagram shopping bra till honom medan Sandra skulle fasta för en annons på Facebook. Och vad kan Fredrik tänkas söka efter när han letar efter olika detaljer på skjortor? Vad i en annons kan locka Per till ett köp? Och vad i kundresan kan stoppa Per från att genomföra sitt köp?

Att ha personas är ett utmärkt sätt för att skapa meddelanden med olika perspektiv, få en förståelse för vilka problem du kan lösa åt dina kunder och få en bättre bild över de olika kundresorna.

Vi kan hjälpa dig med personas!

Har man aldrig arbetat med personas innan så kan den kännas svårt att veta om man gör rätt. Vi på Leit tycker att det är en stor fördel att använda sig av personas för att få en tydlig bild av vilka man vill nå ut till, hur man ska nå dem och för att erbjuda så bra kundresor som möjligt.

Genom data och med er kundkännedom kan vi ta fram personas åt er som ni kan arbeta mer för att ta fram mer genomtänkt material. Kontakta oss så hjälper vi er med Personas!

Vi hjälper dig gärna

Kontakta oss