Annonsering på Instagram
Instagram är en otroligt populär plattform och används av miljoner svenskar varje dag. Är din målgrupp mellan ca 16 – 35 år gamla är Instagram ett bra kanalval.
Instagram är en otroligt populär plattform och används av miljoner svenskar varje dag. Är din målgrupp mellan ca 16 – 35 år gamla är Instagram ett bra kanalval.
Målgrupp
Använder Facebooks algoritmer
Spårning
Facebook Pixel
Annonsverktyg
Facebook Ads Manager
På Instagram kan du annonsera i flödet, på stories, med bildannonser, videoannonser eller genom att marknadsföra ett inlägg. På senaste tiden har även Instagram shopping blivit väldigt populärt. Med Instagram shopping kan du tagga produkterna som finns på bilden och länka kunden direkt till webbshoppen.
Tänk på vilket mål du har med annonseringen och hur du ska mäta det.
Tänk på att engagera genom att ge en uppmaning.
Genom att ha flera olika typer av innehåll och flera annonser att jämföra med varandra så går det att optimera kampanjer löpande för att ge ett så bra resultat som möjligt.
Det finns flera olika CTA (call to actions) att välja mellan. Vill du uppnå fler följare med din kampanj eller fler konverteringar på din webbplats?
Om du vill marknadsföra ett befintligt inlägg klickar du på “Marknadsför inlägg” på inlägget och kommer du kunna välja var du vill länka annonsen till samt vilken målgrupp och budget du vill ha. Ska du skapa en ny annons gör du det via Facebooks verktyg Ads Manager.
Genom befintlig data i Google Analytics och med er kundkännedom hjälper vi er att hitta rätt målgrupper för annonserna och välja vilken eller vilka kanaler som passar bäst för vald målgrupp. Vi hjälper er att forma ett tydligt budskap och syfte med annonsen samt att sätta mätbara mål som går att följa upp. För att annonserna ska vara så givande som möjligt sätter vi upp en kampanjstruktur som enkelt går att A/B testa och optimera.
Vi ser även till att spåra annonserna så att de går att utvärdera under och efter kampanjens slut.