Lead Ads

För alla företag, oavsett bransch, är det den direkta kontakten med kunden som i slutändan ger det stora värdet. Men att skapa nya kontakter och bygga djupare relationer med dina nuvarande kunder är inte alltid helt lätt.

Tjänstetyp

Lead Ads

Främsta egenskap

Skapa kontakter

Deliverable

Strategi & implementering

Du har säkert ringt många kalla samtal och skickat många mejl till personer som aldrig svarat. Du har antagligen en pop-up-ruta på din hemsida där besökarna kan fylla i sin e-postadress – men i de flesta fall klickar de ner rutan samma sekund som den kommer upp.

Det finns många vägar att gå när man vill skapa kontakt. Kalla samtal och pop-up-rutor är bara några exempel.

I den här artikeln pratar vi om hur man kan använda Lead Ads för att skapa nya kontakter. Vill du ha hjälp med Lead Ads? Tryck här för att fylla i vårt formulär så kontaktar vi dig!

Inbound/outbound

Man brukar tala om inbound och outbound marketing. Inbound innebär att potentiella kunder själva hittar till dig, och på egen hand, ringer, mejlar eller lämnar sina kontaktuppgifter. Outbound marketing handlar om att nå ut med sitt budskap och hoppas att mottagaren ska nappa – antingen genom klassisk marknadsföring eller kalla samtal. Den stora skillnaden är såklart att de som själva tar kontakt med ditt företag redan är intresserade av att bygga en relation – medan det kan vara betydligt svårare att skapa en relation till de som du själv försöker skapa kontakt med.

Lead Ads

Men det finns en metod som är lite av en blandning mellan inbound och outbound marketing – Lead Ads. Det går ut på att du annonserar direkt till en vald målgrupp på till exempel Meta eller LinkedIn. De som tilltalas av budskapet och väljer att klicka på annonsen får då upp ett kontaktformulär direkt på annonsplattformen där de kan fylla i sina uppgifter. Om de vill har de också möjligheten att klicka sig vidare till din webbplats för att läsa mer. Det viktigaste är att göra det så lätt som möjligt för målgruppen att fylla i sina uppgifter, och att verkligen lyfta fram fördelarna med att göra det. Med väldigt få klick når man alltså ut med sitt budskap till “kalla leads” och låter dem fylla i sina uppgifter utan att behöva lämna plattformen. Lead Ads är ett sätt att sortera och filtrera potentiella kunder tidigt och på så sätt förvandla outbound till inbound marketing.

Nyhetsbrev

När det kommer till att öka antalet nyhetsbrevsprenumeranter finns det också många syften med att jobba med just Lead Ads. I många fall är det inte ett särskilt aktivt val att börja prenumerera på ett nyhetsbrev. Ofta sker det av bara farten, när kunden till exempel genomför ett köp och inte lägger märke till vilka rutor som är ikryssade. Genom en annons i sociala medier har du större möjlighet att verkligen visa på fördelarna med att bli prenumerant och de som är intresserade och lämnar sina kontaktuppgifter i det skedet är förmodligen mer benägna att faktiskt läsa dina nyhetsbrev och skapa riktig kontakt. 

Vill du knyta nya kontakter eller öka ditt antal nyhetsbrevsprenumeranter? Tryck här för att fylla i vårt formulär så kontaktar vi dig!

Lågt bortfall, hög kvalitet

Lead Ads gör det möjligt att få kontakt med nya kunder redan innan de har varit inne på din sajt, och är självklart också en chans att fördjupa kontakten med dina befintliga kunder genom remarketing.

Eftersom formuläret finns direkt på annonsplattformen blir antalet klick innan kontakten har skapats väldigt få och bortfallet per klick blir lägre – till skillnad från konventionell marknadsföring som bara driver trafik till en hemsida och hoppas på det bästa.

Man har också möjlighet att optimera formuläret för att se till att rätt person tar kontakt. Istället för att få in en massa leads som blir tidskrävande att hantera kan man istället se till att få in färre leads med högre kvalitet genom att ställa precis rätt frågor. 

Vad vi gör

I ett case där Leit hjälpte ett B2B företag sänkte vi deras kostnad per lead från 1 300 kr till 500 kr per lead genom att implementera Lead Ads istället för att driva trafik till hemsidan. Även antalet leads ökade från ett tiotal till flera hundratals. Tiden som företaget la ner på kalla samtal kunde därmed elimineras och bytas ut mot varmare samtal. 

Vi har även hjälpt e-handlare att dubblera antalet nyhetsbrevsprenumeranter genom att rikta Lead Ads mot relevanta målgrupper. Genom att optimera kampanjen kunde vi få ner kostnaden från 30 kr per prenumerant till 3 kr per prenumerant.

Att skapa kontakt med personer som aktivt har valt att dela sina uppgifter med dig är bland det mest värdefulla du kan göra. De personerna har visat ett tydligt intresse och du har då möjlighet att ge dem ett värde tillbaka som i många fall leder till långa och värdefulla relationer med både konsumenter och större företagskunder. 

Vill du ta steget och skapa nya värdefulla kontakter? Fyll i formuläret här nedanför så kontaktar vi dig 😉

Kontaktformulär