Kunskapsbank

Vad betyder alla digitala begrepp? Hur delar man med sig access till de viktigaste verktygen? I den här sektionen delar vi med oss av kunskap inom den digitala sektorn för att göra saker lite lättare för dig.

Dela ett konto på Google Analytics

Google Analytics är Googles verktyg för webbanalys som nästan blivit standard för alla webbplatser. Det är gratis och har otroligt mycket användbar data. För att dela ett Google Analytics-konto kan du följa vår guide här.

Läs mer

Dela ett konto på Google Search Console

Google Search Console är ett mycket kraftfullt verktyg när man jobbar med sökmotoroptimering. I den här guiden går vi igenom hur man delar med sig av ett konto på Google Search Console – till exempel med en byrå man jobbar med.

Läs mer

Dela ett Google Ads-konto

Google Ads är Googles annonsverktyg och det är där man hanterar kampanjer för sök, display YouTube osv. Om du vill dela med dig av access till ett Google Ads-konto kan du följa vår guide.

Läs mer

Dela ett Google Tag Manager-konto

Google Tag Manager är Googles verktyg för att på ett så enkelt och smidigt sätt som möjligt få spårning och skript på plats på din webbplats. Om du vill dela access till GTM kan du följa vår guide här.

Läs mer

Fyra anledningar till att du inte syns på Google

Att synas högt upp i Googles sökresultat är ingen självklarhet och det finns några saker som många inte vet om.

Läs mer

Dela ett Facebook Ads-konto

I Facebook Business kan man annonsera både på Facebook och Instagram. Vi går igenom hur du får och ger access till ett Facebook Ads-konto samt hur du lägger till personer och en sida.

Läs mer

Ankartext

Har man inte hört begreppet tidigare kan det vara svårt att förstå vad det betyder av ordet men ankartext är den klickbara texten i en länk. Vill du veta mer beskriver vi det ingående i denna artikel.

Mer om ankartext

Bounce rate

Bounce Rate betyder avvisningsfrekvens på svenska och visar hur många som lämnar sidan utan att ha klickat på någon länk vidare. Vill du lära dig mer om bounce rate går vi igenom det i denna artikel.

Mer om bounce rate

Crawler

Crawler är ett begrepp som ofta används när man pratar om sökmotoroptimering, med vad är egentligen en crawler? I den här artikeln förklarar vi vad det är och varför det är viktigt att känna till.

Mer om crawler

CRO – Conversion Rate Optimization

CRO står för conversion rate optimization och betyder på svenska konverteringsoptimering.  I den här artikeln kan du läsa mer om CRO.

Mer om CRO

CTR – Click Through Rate

CTR är en förkortning för Click Through Rate vilket på svenska betyder klickfrekvens. I den här artikeln går vi igenom klickfrekvens mer ingående.

Mer om CTR

Google Search Console

Google Search Console är ett verktyg som kan visa vad folk som besökt din webbplats har sökt på. Läs om fler bra funktioner med Google Search Console.

Mer om Google Search Console

Google Search Operators

Google Search Operators är olika kommandon som hjälper dig att göra mer specifika sökningar på Google. Vi förklarar fyra av dom här!

Mer om Google Search Operators

Inbound marketing

Med inbound marketing syftar man på marknadsföring som, till skillnad mot outbound marketing, drar till sig kunderna. Här går vi igenom begreppet mer ingående.

Mer om Inbound marketing

Native annonsering

Native annonsering är oftast redaktionellt innehåll som ser ut som en vanlig artikel som smälter in i sitt sammanhang. I denna artikel kan du lära dig mer om Nativeannonsering.

Mer om native annonsering

Kundresan

Många inom marknadsföring pratar om kundresan, att ha en bra kundresa, men är det egentligen så viktigt? I den här artikeln går vi igenom mer om kundresan!

Mer om kundresan

H1, H2 och H3

Det pratas mycket om H1, H2 och H3 mm vilket är rubriksättningen på sidan. Läs om varför det är viktigt att det faktiskt blir rätt.

Mer om H1, H2 och H3

Outbound marketing

När man pratar om outbound marketing syftar man oftast på traditionell reklam som radio, TV och Affischer på en busshållplats. I den här artikeln pratar vi mer om detta.

Mer om outbound marketing

Personas

En Persona är en fiktiv person som representerar en målgrupp eller en del av en målgrupp. Det är ett bra verktyg att använda för att lägga upp strategier för marknadsföring. I den här artikeln berättar vi mer.

Mer om personas

PPC – Pay per click

PPC står för Pay Per Click och betyder att du bara betalar när någon klickar på din annons. Det är en kostnadseffektiv betalningsmodell som är vanlig i digital marknadsföring. Läs mer i vår artikel.

Mer om PPC

Redirects

I den här artikeln förklarar vi vad redirects är, vad det används för och varför det är viktigt att känna till.

Mer om redirects

Rich Snippets och Strukturerad Data

Rich Snippets och strukturerad data är två viktiga begrepp att ha koll på in om SEO. Här beskriver vi de mer ingående.

Mer om Rich Snippets och strukturerad data

Robots.txt

En robots.txt är en fil som talar om för sökmotorer vilka sidor som de ska och inte ska läsa igenom. Vi berättar mer om robots.txt i den här artikeln!

Mer om robots.txt

SERP

SERP är en förkortning för sökresultat och är en viktig del av SEO. I den här artikeln berättar vi om olika intressanta delar av sökresultatet.

Mer om SERP

Sitemap.xml

En sitemap hjälper sökmotorer att hitta rätt på en sajt. I den här artikeln berättar vi mer om vad en sitemap innehåller.

Mer om sitemap.xml

Vad betyder SEO?

Många pratar om SEO – Sökmotoroptimering men vad är det egentligen och vad är det bra för? Vi tar det från början och förklarar. Läs mer i vår artikel.

Mer om SEO

404 – Page not found

Ibland dyker det upp en 404-sida när man klickar på en länk. I den här artikeln förklarar vi varför och vad du kan göra åt dessa sidor på din sajt.

Mer om 404-sidor