Nuläge
Baserat på hur webbplatsen presterar idag går det att skapa realistiska förväntningar på hur stort resultat man kan uppnå med SEO-analysen och strategin den leder fram till. Vi går igenom hur mycket trafik webbplatsen får från sökmotorer idag och från vilken typ av sökord trafiken kommer. Det är stor skillnad på att börja från noll och att förbättra ett redan bra utgångsläge och det är viktigt att veta detta direkt eftersom det påverkar hur stor arbetsinsats som behövs.
Sökordsanalys
Vilka ord använder dina kunder och potentiella kunder för att hitta produkter / tjänster i din nisch. Ibland (ganska ofta) skiljer det sig avsevärt mot de begrepp som används på webbplatsen. En sökordsanalys är det första steget i att göra en SEO-analys och det som lägger grunden för många vidare delar i ett SEO-projekt.
Struktur
Webbplatsens struktur kan delas upp i två delar. Vilka sidor som finns och hur dessa sidor och sidtyper är strukturerade. Det går nästan alltid i ett SEO-projekt att identifiera nya sidor som skulle kunna skapas och ge trafik samt befintliga sidor som kan uppdateras på många olika sätt för att ge ett bättre resultat.
Innehåll
Webbplatsens innehåll är verkligen en viktig del av arbetet med SEO och en SEO-analys. Vi brukar fokusera både på så kallade SEO-element som Title, Description och Rubriker men också den faktiska brödtextens längd och kvalitét. Att ha omfattande innehåll av hög kvalitét är positivt för sökmotorer och i en SEO-analys föreslår vi hur det går att skapa på ett så relevant sätt som möjligt.
Teknik
Teknikdelen av en SEO-analys kan röra sig alltifrån en ren health-check om det mesta ser bra ut till att identifiera stora problem som gör att webbplatsen inte kan indexeras på sökmotorer alls. Det finns ganska många små tekniska problem som kan leda till stora negativa konsekvenser och att korrigera dessa är en av de lättaste saker man kan göra för att påverka hela webbplatsens prestanda.
Länkar
Länkar och främst inlänkar från andra webbplatser till din domän är en mycket stor del av SEO-arbete och i en SEO-analys tittar vi ofta på företagets länkprofil och vad vi tycker kan förbättras i denna. Det kan röra sig om länkvärde som inte utnyttjas, SPAM som behöver hanteras eller potentiella länkar som med liten arbetsinsats skulle kunna tillkomma. Att förbättra en domäns länkprofil är ett mycket bra sätt att få hela webbplatsen att få bättre förutsättningar för att synas i sökmotorer.