Nuläge
Alla webbplatser av alla typer i alla branscher har sina individuella förutsättningar. Därför gör vi alltid en liten nulägesanalys av hur det ser ut idag som inkluderas i de olika delarna av kursen. I nulägesdelen utgår vi från er webbplats, hur ni syns och ser ut i sökresultatet, Google Analytics-data samt data från Google Search Console.
Sökresultatet
Sökresultatet, alltså vad man ser när man söker i en sökmotor, är något som uppdateras regelbundet och som är väldigt bra att ha en förståelse för. Om du vet vilka delar som går att påverka i sökresultatet kan du skapa en så omfattande synlighet som möjligt på de termer du syns eller vill synas på. Det skiljer sig också relativt mycket beroende på vilken typ av sökord det gäller. Vi går igenom sökresultatets olika delar både på varumärkessökningar och generella söktermer.
Sökord
Om man vill jobba med sökmotoroptimering är det väldigt viktigt att veta hur man kan få fram vilka sökord ens potentiella kunder letar efter. Det är en av grunderna för hur man sen optimerar webbplatsen så bra som möjligt. Under kursen går vi igenom sökord, varför de är så viktiga, hur man hittar de rätta sökorden och såklart lite hur det ser ut för er webbplats idag. Ibland är det förvånande vilka sökord som är de mest populära för att hitta till en webbplats eller en specifik sida. Många företag jobbar med begrepp som är mest skapade för internt bruk – vilket är något vi diskuterar ingående under kursdagen.
Struktur
När det finns en lista med relevanta sökord behöver man använda den för att det faktiskt ska kunna bli några resultat. En av delarna man använder sökordsanalysen till är att skapa en relevant struktur för webbplatsen. Vi går igenom de viktigaste delarna i att skapa en SEO-anpassad struktur och ger exempel baserat på er webbplats samt exempel på hur det kan vara så bra som möjligt och så dåligt som möjligt sett från SEO-perspektiv.
Innehåll
Webbplatsens innehåll är nästa del som påverkas mycket av vilka sökord man identifierat. Under kursens gång tittar vi på de olika typer av innehåll som är mest relevanta för sökmotoroptimering och hur dessa bör optimeras. Det gäller både SEO-specifika texter som title och description men även bildtexter, rubriker och löpande text som alla har en påverkan i arbetet med SEO.
Användarbeteende
Hur användarna beter sig när de ser din webbplats i sökresultatet och direkt när de klickar på ditt resultat är av stor vikt för sökmotoroptimering. Sökmotorerna har de senaste åren försökt lägga mer och mer tonvikt vid just användarvänlighet, och hur en webbplats ska utformas för att vara så användarvänlig som möjligt. Vi går igenom några av de viktigaste delarna av användarbeteendet och användarvändlighet som påverkar sökmotoroptimering.
Teknik
Teknisk SEO är väldigt viktigt eftersom ett litet misstag kan leda till stora negativa effekter, och det gäller att få saker tillräckligt rätt tekniskt för att sökmotorer ska kunna läsa av webbplatsen korrekt och ta del av informationen som finns där. Vi går igenom några exempel på saker som kan hända om man inte har full koll. Om det är en tekniskt avancerad publik, till exempel med webbutvecklare, brukar vi bygga ut denna sektion till betydligt mer omfattande.
Länkar
Länkar är en stor del av det totala arbetet med sökmotoroptimering och något som man behöver arbeta aktivt med och ha iallafall grundläggande koll på för att jobba aktivt med SEO. Vi tittar på de olika typer av länkar som spelar roll och varför de är så viktiga för en webbplats synlighet. Vi tittar även självklart på hur det ser ut för er domän / webbplats idag.