Varför behövs en YouTube-strategi?
Det är alltför ofta en stor budget läggs på en varumärkesfilm eller kampanjfilm som sedan nästan inte visas alls. Hur bra ett filmklipp än är kommer det inte få några visningar om det inte går att hitta. Med en väl genomtänkt Youtube-strategi redan innan materialet produceras går det att skapa videoklipp som får trafik för att folk letar efter det. Detta är applicerbart både på tillfälliga kampanjer och långsiktigt skapande av videoinnehåll.
Viralt vs Sök
De allra största klippen på Youtube är de som blivit virala och därför både rekommenderas av Youtubes algoritm och även delas av användare. Det är dock väldigt svårt att förutse vad som ska bli en viral video. Det finns vissa recept som kan fungera men även om man följer alla dessa är det så många faktorer och slump som spelar in att det blir en ganska osäker strategi att använda. Även klipp som blir virala eller rekommenderade av Youtubes algoritm brukar sluta rekommenderas efter en tid.
Att skapa videoinnehåll baserat på vad folk söker efter är en mer långsiktig strategi och ger möjlighet att jobba både med innehållet, publiceringen och därefter med att analysera och optimera klipp för att de ska få så stor synlighet som möjligt. Youtube har verkligen enorm potential att skapa varumärkeskännedom och ge trafik vidare till en webbplats. Så länge användare fortsätter söka efter det som videon handlar om kommer den kunna fortsätta ge visningar.
Engelska vs Svenska
Fram till för något år sedan var det relativt ovanligt att Google visade videoresultat på svenska söktermer. Idag finns det både videoresultat på Google och mycket material på Svenska på Youtube så är alla dina kunder baserade i Sverige går det absolut ändå att jobba med videoinnehåll och skapa en effektiv Youtube-strategi.
Vad kan en Youtube-strategi innehålla?
För att kunna skapa en bra synlighet med videoinnehåll på Youtube behövs en plan för vilket innehåll som ska produceras, hur ofta och hur det ska publiceras. Alla företags förutsättningar är olika och detta måste såklart vägas in i strategin. Om det finns 2 personer som kan jobba heltid med videomaterial eller en person som ska lägga någon timme i månaden kommer ge väldigt olika förutsättningar.
Alla strategier bör dock beröra hur det skulle gå att skapa innehåll utifrån företagets verksamhet som matchar sådant som folk letar efter. Detta kan typiskt vara instruktioner, recensioner, jämförelser eller utbildande material. I de fall där konkurrensen är lägre kan det räcka med enklare informativa filmer om begrepp folk letar efter för att skapa synlighet.
Därefter finns ett stort antal saker att optimera vid publiceringen som bör vara genomtänkta och planerade. När videoklippet är live går det att analysera och optimera det löpande.Sist men inte minst bör det alltid finnas en strategi för kanalsidan; hur den ser ut och vad den innehåller.